Hormoner. Pms. Preventivmedel

Eftersom jag ska göra en GBP operation, så får man inte bli gravid första året. Pga att tarmarna, kroppen, inte riktigt är van och inte helt läkt 100%. Så då måste man skydda sig. Eftersom jag haft spiral förut kändes de som ett givet alternativ. Dock är hormonspiral rätt dyrt (om man ändå inte ska ha den fulla tiden, 5 år), så de blev en kopparspiral. Sen känns de rätt safe att ha preventivmedel som man ändå får mens av, så man ser att kroppen funkar som den ska.. allra mest efter op.
 
Börjar tycka att de känns skumt att man ska proppa in hormoner i kroppen så den inte ska fungera som den ska...? Nu är de en metallsak som gör att man inte blir gravid. Rätt onaturligt de också.. Men hellre de än massa hormoner man kan bli cp av. 
Pms. Besvär med acne. Humörsvängningar. Fan vet jag?
 
Så nu är kopparspiralen på plats. Och jag har både mens och mensvärk som vanligt.  Halleluja  (NOT!). 
Men men... om ett år lär den åka ut 😂 #babymaking. 
 
För min del va de här med op en rätt kluven del i mitt liv för jag vill verkligen ha barn NU, NU, NU...(enbart för de här med bebis, annars är jag 100 och inte kluven nånstans).. men så tänkte jag på mig själv, min kropp, hjärt -och kärlsjukdomar osv... jag kände att "nä, jag ska må bra innan vi skaffar barn". Så nu ska jag se till att komma till en normal vikt, må bra fysiskt och psykiskt också för den delen.  Och sen tror jag tiden är inne för våran familj att utökas 😍😍 #längtar 
 
Innan man får en spiral ska man va helt säker på att man inte är gravid. Man ska helst ha fått sin mens. Och jag va så sjukt osäker på om jag va gravid eller inte innan jag fick spiralen. Dagen innan fick jag dock min mens . Jag frågade Kalle vafan vi skulle göra OM jag va gravid... han sa lungt som alltid "vi tar de då". Men tack å lov va jag inte gravid. De va mensen som va på g 😅